Selamat Datang

Saturday, November 10, 2012

Reaiti Sebuah Kehidupan

“Buat apa saya tolong awak ,bukannya saya dapat apa-apa pun “ keluh Fiza .Sahabat yang ingin meminta tolong tadi berlalu dengan muka yang pasrah .Dalam tidak sedar perbuatan Fiza tadi telah melukakan hati sahabatnya .Terlalu egois dalam menjalani sebuah kehidupan sebagai seorang remaja  .Hidup sentiasa dihiasi dengan duniawi hinggakan terlalu jauh dari ILLAHI.Sahabat sebilik Fiza sering menasihati Fiza untuk berubah , biarlah hidup didunia untuk mengejar redha ILLAHI.

Satu hari ,dalam sibuk melayari facebook Fiza terpandang status seoarang hamba ALLAH yang berbunyi “ jika kita mudah kan urusan orang lain insyaallah ALLAH mudahkan urusan kita “ terpana seketika… “hurmm betul ke ?? FIza mengeluh … terlalu buntu “ bukan ke kalau kita bantu orang bukannya kita dapat apa-apa pun ,dah la balasan nya pun tak ada “ Fiza bermonolog sendirian….ALLAHU ROBBI

Seperti hari-hari biasa Fiza akan keluar outing bersama teman-temannya,ke tempat-tempat hiburan,restoren ,menghabiskan masa tanpa fikir tujuan Fiza  sebagai seorang pelajar .”Fiza kenapa asyik ponteng kelas ,bukankah minggu depan kita “exam” “ tegur sahabat sebiliknya , Wani. ”Ala sibuk la awak ni ,ikut suka saya la nak buat apa pun “ balas Fiza.Wani sentiasa mengingatkan Fiza ,tapi segala nasihat serta teguran tidak diendahkan.

Satu hari , Fiza ditimpa demam panas ,suhu badannya naik mendadak , Wani membantu meredakan demamnya dengan meletakkan kain di kepala serta memberi makan ubat,tidak lupa juga untuk membawanya ke klinik.Fiza hanya mampu melihat gerak geri Wani membantunya.Tidak terdaya baginya menanggung seorang diri.”Terima kasih Wani “ ucap Fiza dalam nada yang lemah .”Sama-sama “ balas Wani sambil tersenyum.

Sejak kejadian itu Fiza kelihatan berubah , tanggapan nya selama ini salah,memberi tidak beerti untuk menerima kembali,tetapi memberi adalah satu sifat yang mulia yang mana bukan lah balasan yang dipinta tapi redha ALLAH yang dicari.. “ YA ALLAH banyak dosa-dosa yang aku lakukan ,terlalu pentingkan diri hinggakan lupa hak orang lain,hidup di muka bumi ini bukanlah untuk aku semata-mata tetapi hidup ini untuk berkongsi dengan orang lain,YA ALLAH ampunilah dosa-dosaku yang telah lalu mahupun yang akan datang ,sungguh aku seorang hamba yang lemah “ ucap Fiza dalam doanya ,sambil menitiskan air mata penyesalan.

Bermula dari itu,Fiza berubah menjadi lebih baik,Fiza lebih peramah dan suka menolong orang lain,rajin mengulangkaji bersama Wani , kuat beribadah hanya ALLAH tempat pergantungan.Fiza juga mengamalkan konsep “5S” dalam kehidupan hariannya,iaitu “Senyum,Sapa,Salam,Sopan,Santun”. Dari seorang yang remaja yang egois ,Fiza berubah menjadi seorang yang lemah-lembut ,peramah dan suka membantu.

Begitulah kisah seorang remaja yang menganggap menolong seseorang itu sesuatu yang sukar dan tidak member manfaat walhal didalalam al-quran menyuruh hamba-hambanya untuk saling tolong menolong.ALLAH berfirman : “Dan tolong- menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan taqwa..” al-maidah ,ayat 2. Di dalam hadis juga menyebut “ Tangan yang di atas  itu , lebih baik dari tangan yang dibawah “..maksudnya tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima…Yakinlah dengan janji ALLAH ,dalam firman-NYA : “ ALLAH pasti akan menolong orang yang menolong (agama) Nya “ AL-HAJJ ayat 40..


Moral daripada cerita ini :
Buat kebajikan bukanlah mengharapkan sebuah balasan, tetapi untuk mendapatkan keredhaan ALLAH  .

SEDIKIT PERKONGSIAN HADIS IMAM AN-NAWAWI

Daripada Abu al-'Abbas, Abdullah ibn Abbas, r.a. رضي الله عنهما beliau berkata:
Aku pernah duduk di belakang Nabi SAW pada suatu hari, lalu Baginda bersabda kepadaku: Wahai anak! Sesungguhnya aku mahu ajarkan engkau beberapa kalimah: Peliharalah Allah nescaya Allah akan memeliharamu. Peliharalah Allah nescaya engkau akan dapati Dia di hadapanmu. Apabila engkau meminta, maka pintalah dari Allah. Apabila engkau meminta pertolongan, maka mintalah pertolongan dengan Allah. Ketahuilah bahawa kalau umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu manfaat  kepadamu, mereka tidak akan mampu memberikanmu manfaat kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukan untukmu. Sekiranya mereka berkumpul untuk memudharatkan kamu dengan suatu mudharat, nescaya mereka tidak mampu memudharatkan kamu kecuali dengan suatu perkara yang memang Allah telah tentukannya untukmu. Pena-pena telah diangkatkan dan lembaran-lembaran telah kering (dakwatnya).

Hadis riwayat al-lmam al-Tirmizi. Beliau berkata: la adalah Hadis Hasan Sohih.

No comments:

Post a Comment