بسم الله الرحمن الرحيم
Menuntut ilmu yang sohih adalah satu kewajiban setiap muslim.Bertepatan dengan sabda Rasulallah s.a.w : Menuntut ilmu wajib atas tiap-tiap muslim ...Bagaimana cara mempelajari ilmu yang sohih?? Bagi mendapatkan ilmu yang sohih perlu kepada sumber yang sohih seperti di AL-AZHAR dan untuk mendapatkannya perlu melengkapi tiga syarat iaitu sanad riwayat,sanad dirayah dan sanad tazkiyah..sanad riwayat tidak dapat tidak kita mempelajarinya daripada guru..kerana guru ini mempunyai banyak pengalaman dan pengetahuan ,kerana guru mendidik kita dan menguji kita ..sebagai contoh guru membuat satu kenyataan,selepas itu berkata.. apa yang kamu fahami? Ianya sangat penting kerana melalui guru kita boleh belajar dari kesilapan..sebagai manusia kita tidak lepas dari melakukan kesalahan hatta didalam kuliah dan seringkali berlaku salah faham .Disebabkan salah faham ketika mendengar guru mengajar mungkin membawa kepada kesilapan yang lebih besar dalam kita menuntut ilmu..Pernah diriwayatkan satu kisah berkenaan saiyyidina Abdullah ibnu Umar – radiallahu anhuma- beliau berkata: Rasulallah s.a.w Bersabda: orang dalam kubur ini diazab dengan tangisan ahli keluarga kepadanya iaitu ahli keluarganya menjadi penyebab dia diseksa....maka syyaidah Aisyah –radiallahu anhuma- menolak hadis yang diriwayatkan oleh saiiyidina Abdullah ibnu Umar – radiallahu anhuma- bukanlah dianggap satu penipuan atas apa yang diperkatakan oleh saiiyidina Abdullah ibnu umar akan tetapi beliau salah mendengar...sesungguhnya apa yang disabdakan oleh Rasulallah s.a.w : Lelaki ini diazab dan keluarganya bersedih kerana dia (diazab)..itulah perlunya kita berguru yakni untuk membetulkan kesalahfahaman yang berlaku..
Guru membantu kita untuk memahami sesuatu perkara dengan mengulangi apa yang diajarkannya sesuai dengan apa yang dilakukan oleh baginda Rasulallah s.a.w mengulangi setiap perkara sebanyak 3 kali ketika mana berada didalam majlis ilmu..baginda menyebut sekali,kemudian ulang.kemudian ulang kali ketiga...kenapa??? kerna manusia tidap dapat menangkap apa yang dijelaskan dengan hanya sekali sebut dan bila mana ianya diulang akan menyebabkan kita mengingati dengan lebih jelas ..kaedah ini sekarang popular dalam ilmu psikologi iaitu dikenali sebagai “ kaedah pengulangan”... oleh itu,kita perlu mendengar dengan betul,perlu memahami dengan betul dan ini tidak akan datang melainkan dengan wasilah “sanad riwayat” kerana ianya di riwayatkan terus dari guru..malangnya sebahagian daripada kita memandang remeh hal ini ,dia membaca sendiri,memahami sesuatu perkara dengan fahaman sendiri,dan berpegang dengan fahamanya dan terus berjalan mengikuti jalan tersebut, menjadikannya semakin jauh dari fahaman yang sebenar....jadi pentingnya isnad riwayat kerana ianya membenarkan ilmu yang kita pelajari....jadi janganlah kita PONTENG sekolah mahupun kuliah dan janganlah semata-mata bergantung kepada pembacaan buku kerna itu tidak memadai...bnyak kelebihan kita betalaqi terus dengan guru antaranya ialah dapat menjimatkan masa,dapat menguji pelajar,dapat mengulangkaji,dapat memperbetulkan kesalahan2,dapat membantu mengulang kerana guru itu salah satu daripada rukun2-rukun ilmu...
Apa itu rukun-rukun ILMU? Rukun-rukun ILMU ada 5 iaitu GURU,PELAJAR,KITAB , MANHAJ,DAN SUASANA BELAJAR .Pergi sekolah@kuliah pada waktu pagi,beratur sebelum masuk kelas,peperiksaan bertulis,peperiksaan syafawi,lulus,berjaya suasana inilah SUASANA ILMU..Kebanyakan daripada kita pada hari ini belajar tanpa guru,dengan itu kita telah membuang salah satu daripada rukun ilmu iaitu GURU..belajar tanpa guru diibaratkan seperti orang yang solat zuhur 3 rakaat ataupun 5 rakaat , semua itu adalah sia-sia kerana solat zuhur wajib 4 rakaat...ataupun melakukan sembahyang yang difardukan bertujuan untuk beriman kepada ALLAH S.W.T dilakukan tanpa berwudu’ jua menjadi sia-sia kerana syarat sah solat ialah berwuduk,ataupun solat tidak menghadap kiblat walaupun sudah tahu arah kiblat solat seperti itu menyebabkan batal solat.Oleh itu jika ingin melakukan sesuatu perkara perlu lah melengkapi rukun-rukunnya jika membuang salah satu dari rukun-rukun ianya menjadi sia-sia.Contoh lain jika ingin membuat fatirah @ roti canai mesti menggunakan tepung,air,garam,gula dan bahan-bahan lain,tapi jika tidak menggunakan salah satu daripada bahan-bahan tersebut sudah tentu ianya tidak menjadi dan akhirnya sia-sia sahaja usaha kita..jadi satu rukun yang ditinggalkan menjadi kesan kepada semua amalan..Oleh yang demikian manusia yang tidak mempelajari dari guru dan membuang sanad riwayat merupakan satu perkara yang teruk..Jika mereka yang tidak mempelajari dari guru mengatakn dirinya “alim” sebenarnya ia bukan alim kerana dia tidak memiliki ilmu tapi hanya memiliki maklumat..Ilmu dan maklumat adalah satu perkara yang berbeza ..Ilmu tanpa guru menjadikan ilmu bertukar menjadi maklumat sepertimana yang kita tahu dari surat khabar ,majalah-majalah...Kita hanya peroleh maklumat dan bukannya ilmu kerana ilmu itu satu perkara dan maklumat itu satu perkara lain..
Kesimpulannya ketiga-tiga sanad ini penting dalam kehidupan insan khususnya yang bergelar pelajar...sanad riwayat memberi pendedahan ilmu yang sohih kepada manusia manakala sanad dirayah mengukur secara terperinci antara ilmu dan maklumat dan sanad tazkiyah ialah ilmu pembinaan diri @ jiwa @ ilmu taswwuf ز “Sanad riwayat” ialah penunjuk bagi membolehkan kita mendapatkan pembelajaran yang benar untuk memahami kefahaman yang benar pada “Sanad dirayah” kerana melaksanakn sesuatu yang benar dengan apa yang diredhai oleh ALLAH pada “Sanad tazkiyah” .
Setelah diteliti dan difahami akan kepentingan sanad2 ini maka ketahuilah ilmu yang sohih tidak dapat tidak perlu melalui wasilah2 ini ,begitu jua apa yang disebut oleh ustaz Said Hawa dalam kitab” Jundullah Tsaqafatan Wa Akhlaqan” beliau menitik beratkan kefahaman yang sohih yang mana perlu diambil dari sumber yang sohih yakni dari ulama’ yang muktabar ...perkara ini jua seringkali diulang oleh ustaz Azam ketika mengendalikan Madrasah Said Hawa,beliau menegaskan bahawa untuk kita mendapatkan ilmu yang benar tidak dapat tidak “julus ma’a assolihin” yakni kita kena duduk dengan ulama’ –ulama’...jadi sama-samalah kita menggali ilmu,mencari ilmu dengan cara yang sohih dan dari sumber yang sohih...ingatan terlebih dahulu buat ana yang lemah ini serta buat sahabat2 seperjuanagan.... wallahu’lam....
( Al-faqirah wal haqirah)
P/S : jika ada kesilapan mohon ditegur ...syukran....
Rujukan :
1) Rakaman Fadilatus syeikh Ali Jumaah,mufti MISR..”Manhaj Ilmu”
2) Kitab Jundullah Tsaqafatan Wa Akhlaqan
3) Madrasah Said Hawa
SALAM MA’AL HIJRAH 1433H DAN SALAM IMTIHAN.....
AL-AZHAR MANHAJUNA WAL ULAMA’ QUDWATUNA
Menuntut ilmu yang sohih adalah satu kewajiban setiap muslim.Bertepatan dengan sabda Rasulallah s.a.w : Menuntut ilmu wajib atas tiap-tiap muslim ...Bagaimana cara mempelajari ilmu yang sohih?? Bagi mendapatkan ilmu yang sohih perlu kepada sumber yang sohih seperti di AL-AZHAR dan untuk mendapatkannya perlu melengkapi tiga syarat iaitu sanad riwayat,sanad dirayah dan sanad tazkiyah..sanad riwayat tidak dapat tidak kita mempelajarinya daripada guru..kerana guru ini mempunyai banyak pengalaman dan pengetahuan ,kerana guru mendidik kita dan menguji kita ..sebagai contoh guru membuat satu kenyataan,selepas itu berkata.. apa yang kamu fahami? Ianya sangat penting kerana melalui guru kita boleh belajar dari kesilapan..sebagai manusia kita tidak lepas dari melakukan kesalahan hatta didalam kuliah dan seringkali berlaku salah faham .Disebabkan salah faham ketika mendengar guru mengajar mungkin membawa kepada kesilapan yang lebih besar dalam kita menuntut ilmu..Pernah diriwayatkan satu kisah berkenaan saiyyidina Abdullah ibnu Umar – radiallahu anhuma- beliau berkata: Rasulallah s.a.w Bersabda: orang dalam kubur ini diazab dengan tangisan ahli keluarga kepadanya iaitu ahli keluarganya menjadi penyebab dia diseksa....maka syyaidah Aisyah –radiallahu anhuma- menolak hadis yang diriwayatkan oleh saiiyidina Abdullah ibnu Umar – radiallahu anhuma- bukanlah dianggap satu penipuan atas apa yang diperkatakan oleh saiiyidina Abdullah ibnu umar akan tetapi beliau salah mendengar...sesungguhnya apa yang disabdakan oleh Rasulallah s.a.w : Lelaki ini diazab dan keluarganya bersedih kerana dia (diazab)..itulah perlunya kita berguru yakni untuk membetulkan kesalahfahaman yang berlaku..
Guru membantu kita untuk memahami sesuatu perkara dengan mengulangi apa yang diajarkannya sesuai dengan apa yang dilakukan oleh baginda Rasulallah s.a.w mengulangi setiap perkara sebanyak 3 kali ketika mana berada didalam majlis ilmu..baginda menyebut sekali,kemudian ulang.kemudian ulang kali ketiga...kenapa??? kerna manusia tidap dapat menangkap apa yang dijelaskan dengan hanya sekali sebut dan bila mana ianya diulang akan menyebabkan kita mengingati dengan lebih jelas ..kaedah ini sekarang popular dalam ilmu psikologi iaitu dikenali sebagai “ kaedah pengulangan”... oleh itu,kita perlu mendengar dengan betul,perlu memahami dengan betul dan ini tidak akan datang melainkan dengan wasilah “sanad riwayat” kerana ianya di riwayatkan terus dari guru..malangnya sebahagian daripada kita memandang remeh hal ini ,dia membaca sendiri,memahami sesuatu perkara dengan fahaman sendiri,dan berpegang dengan fahamanya dan terus berjalan mengikuti jalan tersebut, menjadikannya semakin jauh dari fahaman yang sebenar....jadi pentingnya isnad riwayat kerana ianya membenarkan ilmu yang kita pelajari....jadi janganlah kita PONTENG sekolah mahupun kuliah dan janganlah semata-mata bergantung kepada pembacaan buku kerna itu tidak memadai...bnyak kelebihan kita betalaqi terus dengan guru antaranya ialah dapat menjimatkan masa,dapat menguji pelajar,dapat mengulangkaji,dapat memperbetulkan kesalahan2,dapat membantu mengulang kerana guru itu salah satu daripada rukun2-rukun ilmu...
Apa itu rukun-rukun ILMU? Rukun-rukun ILMU ada 5 iaitu GURU,PELAJAR,KITAB , MANHAJ,DAN SUASANA BELAJAR .Pergi sekolah@kuliah pada waktu pagi,beratur sebelum masuk kelas,peperiksaan bertulis,peperiksaan syafawi,lulus,berjaya suasana inilah SUASANA ILMU..Kebanyakan daripada kita pada hari ini belajar tanpa guru,dengan itu kita telah membuang salah satu daripada rukun ilmu iaitu GURU..belajar tanpa guru diibaratkan seperti orang yang solat zuhur 3 rakaat ataupun 5 rakaat , semua itu adalah sia-sia kerana solat zuhur wajib 4 rakaat...ataupun melakukan sembahyang yang difardukan bertujuan untuk beriman kepada ALLAH S.W.T dilakukan tanpa berwudu’ jua menjadi sia-sia kerana syarat sah solat ialah berwuduk,ataupun solat tidak menghadap kiblat walaupun sudah tahu arah kiblat solat seperti itu menyebabkan batal solat.Oleh itu jika ingin melakukan sesuatu perkara perlu lah melengkapi rukun-rukunnya jika membuang salah satu dari rukun-rukun ianya menjadi sia-sia.Contoh lain jika ingin membuat fatirah @ roti canai mesti menggunakan tepung,air,garam,gula dan bahan-bahan lain,tapi jika tidak menggunakan salah satu daripada bahan-bahan tersebut sudah tentu ianya tidak menjadi dan akhirnya sia-sia sahaja usaha kita..jadi satu rukun yang ditinggalkan menjadi kesan kepada semua amalan..Oleh yang demikian manusia yang tidak mempelajari dari guru dan membuang sanad riwayat merupakan satu perkara yang teruk..Jika mereka yang tidak mempelajari dari guru mengatakn dirinya “alim” sebenarnya ia bukan alim kerana dia tidak memiliki ilmu tapi hanya memiliki maklumat..Ilmu dan maklumat adalah satu perkara yang berbeza ..Ilmu tanpa guru menjadikan ilmu bertukar menjadi maklumat sepertimana yang kita tahu dari surat khabar ,majalah-majalah...Kita hanya peroleh maklumat dan bukannya ilmu kerana ilmu itu satu perkara dan maklumat itu satu perkara lain..
Kesimpulannya ketiga-tiga sanad ini penting dalam kehidupan insan khususnya yang bergelar pelajar...sanad riwayat memberi pendedahan ilmu yang sohih kepada manusia manakala sanad dirayah mengukur secara terperinci antara ilmu dan maklumat dan sanad tazkiyah ialah ilmu pembinaan diri @ jiwa @ ilmu taswwuf ز “Sanad riwayat” ialah penunjuk bagi membolehkan kita mendapatkan pembelajaran yang benar untuk memahami kefahaman yang benar pada “Sanad dirayah” kerana melaksanakn sesuatu yang benar dengan apa yang diredhai oleh ALLAH pada “Sanad tazkiyah” .
Setelah diteliti dan difahami akan kepentingan sanad2 ini maka ketahuilah ilmu yang sohih tidak dapat tidak perlu melalui wasilah2 ini ,begitu jua apa yang disebut oleh ustaz Said Hawa dalam kitab” Jundullah Tsaqafatan Wa Akhlaqan” beliau menitik beratkan kefahaman yang sohih yang mana perlu diambil dari sumber yang sohih yakni dari ulama’ yang muktabar ...perkara ini jua seringkali diulang oleh ustaz Azam ketika mengendalikan Madrasah Said Hawa,beliau menegaskan bahawa untuk kita mendapatkan ilmu yang benar tidak dapat tidak “julus ma’a assolihin” yakni kita kena duduk dengan ulama’ –ulama’...jadi sama-samalah kita menggali ilmu,mencari ilmu dengan cara yang sohih dan dari sumber yang sohih...ingatan terlebih dahulu buat ana yang lemah ini serta buat sahabat2 seperjuanagan.... wallahu’lam....
( Al-faqirah wal haqirah)
P/S : jika ada kesilapan mohon ditegur ...syukran....
Rujukan :
1) Rakaman Fadilatus syeikh Ali Jumaah,mufti MISR..”Manhaj Ilmu”
2) Kitab Jundullah Tsaqafatan Wa Akhlaqan
3) Madrasah Said Hawa
SALAM MA’AL HIJRAH 1433H DAN SALAM IMTIHAN.....
AL-AZHAR MANHAJUNA WAL ULAMA’ QUDWATUNA
No comments:
Post a Comment